2019 02 05

Ny insiktsstudie klar: Guide till 60-talisten

Insiktsstudie

Ny insiktsstudie: Guide till 60-talisten

Juni har genomfört en studie om 60-talisterna, en av Sveriges största och mest köpstarka målgrupper. De är en generation som under lång tid kunnat ta del av bostadsmarknadens uppgång och där många nu står inför ett flyttbeslut när barnen flyttar hemifrån. De har som nyproduktionskunder ofta hög betalningsförmåga och goda kontantinsatser – men även höga krav.

Många av våra vänner har redan sålt och flyttat till lägenhet och skaffat ett sommarboende.

Studien visar på en över lag välbärgad, etablerad och kräsen generation som haft en relativt enkel bostadsresa, och som nu ska motiveras att ta steget mot en mindre bostad som uppfyller de förväntningar som generationen har vad gäller rymlighet, förvaring, läge och hög standard. Inblickar och utblickar är andra viktiga aspekter, samt plats för bilen.

Vi har tidigare bott i nyproduktion och då hade vi fotbollar i hela hallen och stolar i takboxen på bilen – och allt var överallt. Det fattas verkligen förvaring.

Studien beskriver även den process som de flest går igenom och som landar i ett beslut att flytta – eller bo kvar – och vad som motiverar det ena eller andra valet.

Kring boendet har man mindre energi än när man var yngre. Det finns inte samma gnista nu att göra om.

Nu är det en enorm frihetskänsla när barnen har egna boenden. Nu kan vi prioritera oss själva, med mer tid över, mer pengar och mindre ansvar.

Guide till 60-talisten är en rapport som baseras på ett stort antal djupintervjuer, en riksrepresentativ webbundersökning med över 1 000 svar, samt demografisk och ekonomisk statistik. Resultaten presenteras i kapitel som ger insikter inför förvärv, inför försäljning och inför uthyrning/försäljning. I rapporten presenteras även resultaten nedbrutet på geografisk hemvist, samt önskad framtida upplåtelseform.

Rapporten kan köpas i sin helhet inkl. presentation. Vi erbjuder även interna workshops kring resultatet; hur ska ni tillgodogöra er den nya kunskapen? Hur ska ni möta denna målgrupp? Vad bör förstärkas eller utvecklas i er organisation?

Vill du veta mer? Kontakta oss!

Madeleine Eneskjöld
Insikter & Aktuellt
Håll dig uppdaterad med Junis nyhetsbrev Nya Insikter!Håll dig uppdaterad med Nya Insikter!
Håll dig uppdaterad med
Nya Insikter!
Håll dig uppdaterad med
Nya Insikter!
Vårt digitala nyhetsbrev utkommer 4 gånger per år till dig som arbetar med bostäder, handel eller stadsutveckling.